Cheap fuel, expensive food
Closing down

Free at last

Interesting news:

Media conglomerate Sing Tao News Corp (1105) announced yesterday its English-language newspaper, The Standard, will switch to free circulation next Monday - a move industry observers expect to change the landscape of the Hong Kong media market.

"There is a worldwide trend towards free tabloid newspapers that deliver news in an easy-to-read, lively and no-nonsense style," Sing Tao News Corp chairman Charles Ho Tsu-kwok told a press conference. "The time has arrived for Hong Kong's first free- circulation English newspaper."

The Standard has been struggling for years.  Once upon a time it was the Hong Kong Standard and it was a credible alternative to the SCMP.  Then it wasn't.  About 7 years ago they switched it to tabloid format, hired Nury Vittachi and changed the name to the HK iMail, but that didn't work.  They changed the name to The Standard and it focused on business news.  That didn't work. 

The only thing keeping The Standard going was that locally-listed companies were legally obliged to publish announcements in an English language newspaper.  Not any more.

The Standard's move followed a change in the information disclosure requirements of the Hong Kong stock exchange, as listed companies are no longer obligated to place paid newspaper announcements, which comprised a significant portion of newspaper revenues. "The announcement of the Hong Kong stock exchange did have a substantial effect on the company," Ho admitted. "We had to change."

So now comes the inevitable switch to free distribution.  Sing Tao already have 2 free Chinese newspapers, and adding a third title shouldn't be too much of a challenge for them.  The Star (Malaysia) has more details (from AP, I think):

Sing Tao News Corp. said in a statement it will start next Monday with an initial print run of 120,000, a number apparently designed at edging out its better known rival South China Morning Post, whose average daily circulation ranged from 70,000 to more than 133,000 in 2006, according to audit figures. 

It'll be interesting to see whether they can provide some competition for the SCMP.  

Comments

Feed You can follow this conversation by subscribing to the comment feed for this post.

Jeff

To my best knowledge, Singtao only publishes one Chinese free newspaper - Headline Daily. The other Chinese newspaper you may be referring to is am730, which is owned by an owner of a real estate brokerage firm.

Chris

Apparently they also have a weekend title called Express Post

Verify your Comment

Previewing your Comment

This is only a preview. Your comment has not yet been posted.

Working...
Your comment could not be posted. Error type:
Your comment has been saved. Comments are moderated and will not appear until approved by the author. Post another comment

The letters and numbers you entered did not match the image. Please try again.

As a final step before posting your comment, enter the letters and numbers you see in the image below. This prevents automated programs from posting comments.

Having trouble reading this image? View an alternate.

Working...

Post a comment

Comments are moderated, and will not appear until the author has approved them.

Your Information

(Name and email address are required. Email address will not be displayed with the comment.)